IDEA bureaus goed voor 180 miljoen euro omzet



Meer zichtbaarheid bij de opdrachtgever. Promotie van het vak. Vergroting van de keurmerkwerking van het IDEA-lidmaatschap. Dat zijn de speurpunten in het jaarplan 2017 van branchevereniging IDEA, dé vereniging voor de toonaangevende (evenementen)bureaus in de eventbranche. Die speurpunten vinden hun fundament in indrukwekkende cijfers. Zo waren de plusminus 50 IDEA-bureaus in 2015 al goed voor 180 miljoen euro omzet, vonden 675 mensen hun baan bij de bureaus en voerde een IDEA-bureau gemiddeld 120 projecten uit voor zo’n 65 opdrachtgevers per bureau.
 
Tijdens de Algemene Ledenvergadering op 20 december jl. werd door voorzitter Eva Annokkee en verenigingsdirecteur Maarten Schram het jaarplan 2017 gepresenteerd. Met de speerpunten, de harde cijfers en een mooie ledengroei stapt IDEA met zin én vol ambitie het nieuwe jaar in. Annokkee introduceerde bij aanvang van haar tweede jaar als voorzitter, het nieuwe IDEA-motto: IDEA onderstreept de kracht van live.
 
IDEA als cool brand
Eva Annokkee: “IDEA leden blijven voortdurend veel en mooi werk aanbieden. De sterkste cases en het beste werk komt nog steeds bij onze bureaus vandaan. Daar mogen we trots op zijn. Dit werk resulteert ook in constante groei bij onze leden, wat weer tot gevolg heeft dat er een vruchtbare markt is voor goede mensen. IDEA groeit en creëert kansen en dit blijft niet onopgemerkt. Hét moment om IDEA als ‘cool brand’ te laden.”
                                                                      
Maarten Schram: “Ook in 2017 grijpt IDEA elke kans aan de buitenwereld de kracht van live te laten voelen. Onze rol als belangrijkste ambassadeur van de branche nemen we uiterst serieus. We steunen (inter)nationale awards en zorgen ervoor dat we zichtbaar zijn en gehoord worden.”
                                                          
Harde data
In een branche waar weinig harde feiten voorhanden zijn, bijvoorbeeld over de omvang van de markt, vormen de cijfers die IDEA jaar op jaar verzamelt een welkome aanvulling. Even een aantal van die harde data van de IDEA-bureaus op een rijtje:
 
-180 miljoen euro omzet in 2015 (+12,5% tov 2014)
-675 medewerkers, ruim 500 fte
-Gemiddeld 12 medewerkers in vaste dienst
-Gemiddeld 120 projecten voor 65 opdrachtgevers
-90% van de bureaus werkt naast de vaste medewerkers met freelancers 

IDEA komt binnenkort met meer recente cijfers. ‘Op dit moment wordt er in opdracht van IDEA, door Effectmeting een marktonderzoek onder opdrachtgevers gehouden, waarvan de uitkomsten in het eerste kwartaal van dit jaar worden verwacht’, aldus Schram en Annokkee.
 
Ledengroei
IDEA verwelkomde in 2016 vier nieuwe leden en groeide daarmee naar een ledenaantal van 56. Ten tijde van dit persbericht zitten er nog vier bureaus in de auditprocedure, waarmee IDEA op korte termijn verwacht het 60ste lid te verwelkomen.
 
Over IDEA
IDEA verenigt de leading agencies in live-communicatie. IDEA is een community van bevlogen specialisten die elkaar helpen en inspireren en zich sterk maken voor het vak. Die campagne-breed denken en geloven dat live-communicatie een onmisbaar onderdeel is van elke volwaardige marketingstrategie. Wie samenwerkt met een IDEA-bureau kan rekenen op een strategisch partner en een berg expertise: van strategie- en conceptontwikkeling tot de productie van events en campagnes waar events deel van uitmaken. IDEA en haar leden staan voor creativiteit, vakmanschap en financiële stabiliteit. 
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement