Beurzen en technologie: dit is de toekomst



Om te overleven moeten beurzen en beursexposanten zichzelf constant opnieuw uitvinden. Technische ontwikkelingen maken dit mogelijk.

Een publieks- of vakbeurs die voor altijd blijft bestaan is geen vanzelfsprekendheid meer. Online ontwikkelingen gaan razendsnel en de rol van beurzen verschuift van verkopen naar verbinden. Om relevant te blijven moeten exposanten en organisatoren hierop inspelen. Wat zijn de kansen en de valkuilen? En welke kant gaat het op?

Pen en papier wordt augumented reality
Beurzen waren in de beginjaren erg overzichtelijk. Een timmerman bouwde je beurstand, een schilder voorzag hem van je bedrijfslogo en met posters maakte je reclame. Bezocht een bezoeker je beursstand dan noteerde je de gegevens in een adresboek. En eenmaal thuis liet je je secretaresse aanvullende informatie opsturen.

Hoewel de principes van de allereerste beurzen nog steeds van kracht zijn gaat het er tegenwoordig heel anders aan toe. Modulaire standbouw maakt het mogelijk om je beursstand per evenement aan te passen. Dankzij digital signage (ook wel narrowcasting genoemd) kun je  dynamische informatie op alle soorten en formaten beeldschermen laten zien. Je hoeft geen posters meer te verwisselen en trekt de aandacht met bewegende beelden. Bovendien kun je de boodschap eenvoudig aanpassen aan het tijdstip of je doelgroep.

Met tablets en smartphones verhoog je de interactiviteit in je beursstand. Vraag bezoekers bijvoorbeeld een enquête in te vullen, presenteer een quiz of laat productvideo’s zien. Een ludiek spel op een tablet (al dan niet gecombineerd met een prijsvraag) is een goede manier om meer bezoekers te werven voor je stand.

Smartphones en tablets zijn ook ideaal voor het monitoren en updaten van social media. Dit vergroot je naamsbekendheid voor, tijdens en na de beurs. Met speciale apps voor kun je contactgegevens van beursbezoekers opslaan en analyseren. Leads generen kost zo minder tijd en je krijgt een duidelijk beeld van potentiële klanten en hun achtergrond en behoeften.

Vergroot je beurssucces met de nieuwste technologie
Mobiele apparaten zijn gemeengoed op de beursvloer. De techniek staat echter niet stil en met de nieuwste innovaties kun je nog gerichter inspelen op individuele wensen van bezoekers. Dit zijn de nieuwste ontwikkelingen.

Contactgegevens kun je al langere tijd digitaal opslaan met een badgescanner of direct op een smartphone. Dankzij uitgebreide leadtracking-apps kun je de gegevens direct koppelen aan je CRM-systeem en specifieke campagnes. Dit maakt leads opvolgen efficiënter en gerichter.

Door de digitalisering is er veel meer informatie over beursbezoekers en exposanten beschikbaar. Organisatoren kunnen met deze informatie partijen koppelen op basis van interesse. Dit kan ook automatisch met zogenaamde ‘matchmaking software’. De software weet op basis van persoonlijke van een bezoeker welke beursstand het interessantste voor hem of haar is. De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar het potentieel is enorm.

Aanbieders als etouches maken zeer geavanceerde digitale eventsoftware. Met het online platform vanetouches kun je je complete beursdeelname voorbereiden, managen en monitoren. Ruim 16 modules – variërend van planning tot budgettering en van marketing tot projectmanagement – zorgen ervoor dat je altijd overzicht houdt.

Internationale beursorganisatoren ontwikkelen vaker apps, waarmee bezoekers eenvoudiger hun weg op de beurs vinden of in contact komen met de juiste exposanten. Ook zijn er apps waarmee je een push-bericht naar bezoekers kunt sturen, zodra ze in de buurt van je stand zijn.

Beeld is krachtiger dan taal en blijft langer hangen. Met tablets en presentaties in een stand vergroot je de interactie. Bijkomend voordeel is dat je de boodschap kunt afstemmen op individuele bezoekers, door ze te laten aangeven welke interesse ze hebben. Voor bedrijven die zich op meerdere doelgroepen richten is dit ideaal.

Augmented Reality of AR is vooral bekend van Pokemon Go. Met de techniek voeg je elementen toe aan de werkelijkheid, zoals toegevoegde elementen of extra informatie over de omgeving. Deze techniek kun je ook toepassen in een beursstand.

3D – tot slot – is nog zo’n techniek die je steeds vaker zult zien. Een projectie van een complexe scheepsmotor is bijvoorbeeld erg interessant voor engineers.  Of denk aan medici, die tijdens de beurs een instrument kunnen uitproberen op een virtuele patiënt. De techniek is er.

Kijk naar de toekomst, maar vergeet het verleden niet
Stilstand is achteruitgang. Die boodschap hebben beursorganisatoren en exposanten goed begrepen en door zich constant te vernieuwen blijven ze relevant. De technische mogelijkheden zijn daarbij eindeloos, maar verlies de principes uit de begindagen niet uit het oog. Een prachtige presentatie wordt nog beter met een ijzersterk verhaal.

Bron: Beursstand.nl
NB: Het auteursrecht op de content op deze website en in de (online) magazines wordt door de uitgeverij voorbehouden.


Tags:
Algemene voorwaarden | privacy statement